Tuesday, March 16, 2010

kus osvrt za istoriskiot razvoj na likovnoto obrazovanie

Prvite pocetoci na likovno vospitanie i obrazovanie se vo anticko vreme, Platon i Aristotel vo svoite tekstovi mu pridavaat golemo znacenje na estetskoto vospitanie na mladite.
Profesionalnoto likovno obrazovanie vo Renesansata se odvivalo kaj poznati majstori-slikari, kako Verokio, Leonardo, Giberti i dr.,a kako ucebnici im sluzele tekstovite Traktat za slikarstvoto na Leonardo da Vinci, na Celino Celini, Leonbatista, Alberti i dr.
Klasicite na pedagogijata barale taa da se vovede vo ucilistata - nastava po crtanje, kako opstoobrazoven predmet. Jan Amos Komenski go preporacuva predmetot za da mozat mladite da naucat pravilno da nabljuduvaat, simetrija i vezbanje na rakata. Dzon Lok istaknuva deka so crtanjeto poveke se pamti.Zan Zak Ruso preporacuval crtanje po priroda i nejzinite formi i osobenosti. Pestaloci baral decata da crtaat pred da naucat da pisuvaat.
Vo vtorata polovina na 19 v. vo nastavata po crtanje se barala spretnosta, discipliniranosta, vestinata na kopiranje i imitativnosta, pri sto se upotrebuvale-stigmografskata metoda, metodata na kopiranje i crtanje po diktat. Pri krajot na 19 v, se pojavila reakcija na vakviot sistem na nastava i se pojavuva edno dvizenje so moto - Umetnost vo se-umetnost za se, sto vsusnost pretstavuvalo rehabilitacija na umetnickoto zanaetcistvo. Ova dvizenje se prosirilo vo Anglija, a potoa e preneseno vo Germanija pod mototo -Vospitanie so pomos na umetnosta i za umetnosta.
Vo pocetokot na 20 v. nastavata po crtanje navleguva vo psiholoska faza / vek na deteto - pedocentrizam - pretstavnici se Georg Kerenstajner, vo Germanija, koj formiral t.n. rabotna skola, Montesori vo Italija, Dekroni vo Belgija Negativnost na ova dvizenje e sto ne se ostvaruvala vospitno obrazovnata cel i razvivanjeto na kulturni naviki, tuku se baralo na brz nacin da se oformi profesionalno obrazovanie za vklucucvanje vo proizvodniot proces.
Posle Vtorata svetska vojna likovnoto obrazovanie navleguva vo pedagoska faza i go dozivuva svoeto vistinsko znacenie i vaznost vo obrazovanieto na mladite.
Kaj nas nastavata po crtanje e vovedena vo 20 v/ za osobeno postapno da se razviva posle osloboduvanjeto vo pedesettite godini na minatiot vek, a del od zalozbite sekako pripagaat i na osnovopoloznicite na makedonskata likovna pedagogija i umetnost-Niko Tozi, Vanco Gorgievski, Borka Lazeski, Dimce Protuger, Todorovski,Martinovski,Licenoski i dr/

No comments: